پایگاه اخبار مذهبی

امام حسین(ع) در احادیث نبوی

پنجشنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۴۳ ق.ظ

احادیث و کلمات متبرک نبوی به صورت دسته بندی و موضوعی گردآوری شده است و چهار جلد این مجموعه مختص ذکر ائمه معصومین در کلمات نبی اعظم است. احادیثی که از حضرت رسول درباره امام حسین صادر شده در دو دسته قابل تقسیم بندی است؛ تقسیم بندی اول احادیثی است که به امام حسین در قالب ائمه اهل البیت اشاره دارد و تقسیم بندی دوم احادیثی است که به امام حسین به صورت انفرادی یا در برخی مواقع در کنار امام حسن مجتبی اشاره می کند. در اینجا صرفا اشاره ای به برخی بخش های حدیثی خاص در این مجموعه پیرامون امام حسین خواهیم داشت.

این قسمت از موسوعه رسول اعظم، با عنوان «کتاب الحسنین» نام گذاری شده است و دارای پنج باب است. در باب اول به ولادت امام حسن و امام حسین پرداخته شده و از دوران نوزادی این دو امام همام احادیثی ذکر شده است. بشارت پیغمبر اکرم به ولادت امام حسین، تهنیت و تبریک فرشتگان به ولادت سید الشهداء، عقیقه کردن حضرت رسول برای امام حسن و امام حسین و برخی مطالب دیگر از اجزای این باب است.

باب دوم با نامگذاری امام حسن و امام حسین آغاز می شود؛ و احادیثی در زمینه سید خوانده شدن امام حسین و این که اسم او مانند اسم امام حسن مجتبی از اسمای خداوند متعال اشتقاق شده، گردآوری شده است.

باب سوم مختص ذکر فضایل امام حسن و امام حسین است. این که امام حسین دارای فضل و کرامت بسیار است و هبه و هدیه الهی است. در برخی احادیث این امام، سبطی از اسباط و ودیعه رسول الله خوانده شده است. آوردن هدایای بهشتی برای امام حسین، نصوصی بر امامت و مقامات امام حسین، مقام امام حسین در قیامت و بهشت، این که امام حسین به همراه امام حسن دو سید جوانان اهل بهشت هستند و برخی مطالب دیگر از احادیث این باب است که مفصل ترین ابواب پنجگانه نیز می باشد.

باب چهارم درباره دوست داشتن و نعوذ بالله دشمن داشتن امام حسن و امام حسین می باشد. احادیث بسیار فرح بخشی درباره فضایل دوست داشتن امام حسین و دوستداران حسینی آمده است و این که دوستداران حسین، اهل بهشت خواهند بود. درباره ابراز بغض نسبت به امام حسین نیز احادیثی وارد شده و این که تنها کفار و انسان های شقی نسبت به سرور و سالار شهیدان عالم، دشمنی خواهند نمود و نیز این مطلب که دشمن داشتن امام حسین در واقع دشمن داشتن اشرف مخلوقات یعنی نبی اعظم خواهد بود.

آخرین باب، مختص به احادیث نبوی پیرامون شهادت امام حسین است و نفرین هایی که رسول اکرم به قاتلان حضرت نثار کرده است. خبرهای غیبی از همان ولادت امام حسین پیرامون شهادت ایشان و تعزیت ملائکه نسبت به این مصیبت عظمی، فضیلت زوار امام حسین، اثرات تربت شفابخش و پاک کربلا، جزای قاتلان امام حسین و مواردی دیگر از احادیث این باب است.

درباره امام حسین در بخش عام احادیث نبوی که در حول اهل البیت وارد شده نیز مطالب فراوان دیده می شود. در انتها چند حدیث به عنوان تبرک ذکر می شود:

۱. حسین منی و انا منه، احب الله من احبه؛ ص۵۹.

حسین از من و من از اویم، خداوند دوستدار او را دوست می دارد.

۲. یا ایها الناس، هذا الحسین بن علی...إنه لفی الجنه و محبیه فی الجنه و محبی محبیه فی الجنه؛ ص۱۰۰.

ای مردم! این حسین بن علی است...که جایگاهش در بهشت است و دوستدار او و دوستدار دوستدار او در بهشت خواهد بود.

۳. من احب الحسن و الحسین فقد احبنی و من ابغضهما فقد ابغضنی؛ ص۱۰۲.

کسی که حسن و حسین را دوست بدارد گویی مرا دوست داشته و دشمن آنها، دشمن من است.

 

ادامه مطلب

نظرات ارسال شده

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی